mandag den 25. november 2013

Nordvestlig gråsisken, rostrata/islandica

John Kyed, Arne Urvang og jeg var igen igang med ringmærkning i Lild Klitplantage og vi blev ikke skuffede idet vi fangede 132 stor gråsisken, 7 lille gråsisken, 1 hvidsisken og så denne fugl som lever op til mål og karakterer på en af de nordvestlige racer, formentlig rostrata. Det er dog nødvendigt at undersøge lidt nærmere om forskellene på rostrata og islandica, hvorfor kommentarer er yderst velkomne.
Bemærk især det kraftige jizz, næbbet samt det stribede og mørke udseende, som næsten giver associationer til en lidt varm skærpiber.
Målene på fuglen blev både taget af John og mig og data var:
Næb: 10,8 (skull), 8,6 (feathers).
Næbhøjde: 6,4.
Hale: 5,9.
Vinge 81.
 
 
 

Til sammenligning uploader jeg tre billeder af rostrata fra Grønland (Upernavik) i september til almindelig sammenligning.
 
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Spændende!
    For mig at se kan det sagtens være rostrata, men jeg tør ikke erklære mig helt sikker...
    M.v.h.
    Henrik Vang Christensen

    SvarSlet
  2. Hej Henrik. Tak for kommentaren. Er der ikke noget med at du har ringmærket en masse rostrata i Grønland? Har du nogle billeder, vil de være yderst interessante at se.
    Bh
    Henrik

    SvarSlet